De wet zegt dat je een pakketreis kosteloos kunt opzeggen als er een onveilige situatie is op de reisbestemming. Of een gevaar voor je gezondheid, zoals de uitbraak van een ernstige ziekte.
Er moet sprake zijn van ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheden’ (overmacht) met aanzienlijke gevolgen voor de reis. Dan kun je je reisgeld terugvragen van de reisorganisatie. Omdat er sprake is van overmacht heb je geen recht op een vergoeding van extra kosten.
Je moet ook kunnen aantonen dat je bestemming onvoldoende veilig is om naartoe te gaan. Is hiervan géén sprake volgens de reisorganisatie? Dan ben je afhankelijk van de contractvoorwaarden over annuleren of wijzigen van de reis. Meestal betaal je dan annuleringskosten.
Hotel of vlucht zelf annuleren
Heb je zelf een hotelovernachting geboekt, vakantieverblijf of vlucht? Dan ben je voor de voorwaarden bij wijzigen of annuleren afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij of het hotel/de accommodatie. Bij sommige boekingsplatforms kun je onder voorwaarden kosteloos annuleren tot de dag van aankomst, zoals Expedia en Booking.com.
Volgens Booking.com kan de reservering ook worden aangepast of verzet. Een woordvoerder van Booking.com benadrukt dat dit alleen geldt in alle landen waar de autoriteiten een reisverbod hebben ingevoerd.
Ook kunnen de boekingswebsites een reisvoucher aanbieden, waarbij reizigers recht houden op geld terug.
Kun je niet annuleren bij het hotel of via een boekingsplatform? Mogelijk is er dekking via de reis- of annuleringsverzekering.
Vakantieverblijf open maar faciliteiten dicht
Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug.
Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.
Vriendengroep en annulering
Kun je door de RIVM maatregelen niet meer met een groep vrienden naar een geboekt vakantieverblijf, dan ben je voor de annulering afhankelijk van de voorwaarden van de accommodatie. De aanbieder kan je de dienst namelijk wel leveren, maar je kunt er geen gebruik van maken.
Bij veel accommodaties staat in de voorwaarden dat je nog tot kort voor aankomst kosteloos mag annuleren. Staat dit er niet, dan kan het zijn dat je geen geld terug krijgt. Neem contact op met accommodatie en vraag na wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Mogelijk kun je omboeken of krijg je een voucher aangeboden.
Ga ook na of bij je eventuele reis- en annuleringsverzekeraar of die een vergoeding biedt. (bron: Consuwijzer over reisrechten bij het coronavirus )
Aanbetaling reis en restantbetaling
Bij zelf annuleren van een reis betaal je annuleringskosten. Vanwege de onzekerheid over geplande reizen vanwege het coronavirus de komende periode, kun je nu het beste contact opnemen met de reisorganisatie over de restantbetaling en mogelijke alternatieven.
Annuleren vanuit angst / gevoel onveiligheid
Wil je niet op reis omdat het onveilig voelt, dan heb je géén recht op een vergoeding via de reisorganisatie. Angst is geen ‘geldige’ reden om de reis kosteloos te annuleren. In sommige gevallen is er wel dekking via de annuleringsverzekering.